Porady

Czy diesel to same oszczędności?

18 kwietnia 2015
Czy diesel to same oszczędności?

fot. Pixabay

1. Awarie turbosprężarek należą do najczęstszych

Po pierwsze – turbosprężarka. Prawdopodobnie jednym z najbardziej awaryjnych podzespołów aut wyposażonych w silniki diesla jest turbosprężarka. Wynika to jednak najczęściej ze złej jej eksploatacji. Turbosprężarka jest względnie prostym urządzeniem lecz bardzo wrażliwym na nieodpowiednie jej wykorzystanie.

Główną przyczyną awarii turbosprężarek jest wyłączanie silnika zaraz po zatrzymaniu się. W ten sposób wyłącza się pompa oleju, która nie może smarować układów turbosprężarki. Sprężarka wytraca wtedy swoją prędkość z bardzo wysokich obrotów praktycznie bez smarowania – efektów możemy się domyślać sami. Oczywiście jednorazowa czy kilkukrotna sytuacja nie powinna zaszkodzić jednak systematyczne stosowanie tego typu praktyk szybko doprowadzi do awarii turbiny. Problem ten dokładnie opisaliśmy w innym artykule pt. jak prawidłowo dbać o turbosprężarkę.

Ceny nowych turbosprężarek oscylują w granicach od 2000 zł do kilkudziesięciu co stanowi spory wydatek. Do tego należy doliczyć koszt wymiany (najczęściej nie jest to operacja szybka i prosta) oraz koszt nowego oleju i filtra.

Turbosprężarki można także regenerować, co jest dużo tańszym rozwiązaniem ale nie jest to pozbawione wad. Bardzo często zdarza się, że po regeneracji turbosprężarki wystarczy przejechać kilka/kilkanaście kilometrów i następuje awaria turbiny. Przyczyną tego jest najczęściej wykonanie usługi regeneracji turbosprężarki przez niedoświadczoną lub nierzetelną firmę. Należy także wspomnieć, że nie wszyscy producenci turbosprężarek oferują oryginalne części do regeneracji. Najczęściej są to wyroby „made in china” a ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Wina także może leżeć po stronie warsztatu montującego nową, regenerowaną turbosprężarkę. Jeżeli nie zrobi tego prawidłowo, tzn. mechanik nie zaleje turbosprężarki olejem „na start” to podczas pierwszego rozruchu turbosprężarka będzie przez krótki czas (zanim olej z pompy oleju dotrze do turbiny) pracować zupełnie „na sucho”.

Zakup nowej turbosprężarki do najtańszych nie należy, jednak nieudana, dwukrotna regeneracja turbosprężarki przekroczy z pewnością koszt nowej.

1 2 3 4 5 6 7

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *