Porady

Czy diesel to same oszczędności?

18 kwietnia 2015
Czy diesel to same oszczędności?

fot. Pixabay

Dwumasowe koło zamachowe – stuka, puka? Czas na wymianę

Po drugie – dwumasowe koło zamachowe potocznie zwane „dwumasem”. Nie jest to tak często psujący się element jak turbosprężarka, jednak także nie należy do najtańszych w wymianie.

Otóż, silniki diesla generują znacznie większy moment obrotowy niż silniki benzynowe. Wobec czego muszą być zdecydowanie mocniejsze aby sprostać takim obciążeniom. Dodatkowo typowe dla silników diesla są mocne wibracje, drgania. Dlatego też m.in. zastosowano rozwiązanie „dwumasu” i dzięki czemu także redukowane są dodatkowe drgania. Standardowymi sprzęgłami (zwłaszcza w starszych modelach) są takie, które posiadają jedno koło zamachowe – potocznie zwane „jednomasem”. Są one zdecydowanie trwalsze od nowocześniejszych odpowiedników. W dwumasowym kole zamachowym jak sama nazwa wskazuje wirują dwa koła i to jest przyczyną problemów.

Problemy ze zmianą biegów oraz dochodzące, dziwne odgłosy z okolic skrzyni biegów to typowe objawy zepsutego/zużytego koła dwumasowego. Najczęściej do jego awarii dochodzi podczas chwilowych, dużych obciążeń silnika – np. podczas ruszania z piskie opon.

Ceny wymiany koła zamachowego w samochodzie klasy średniej to koszt około 3 tyś zł. Samo koło dwumasowe można kupić już od 1,5 tyś złotych jednak do tego dochodzi cena robocizny a czasami i konieczność wymiany sprzęgła. Tak jak w przypadku turbosprężarki, dwumasowe koła zamachowe także można regenerować – i dokładnie tak samo jak w przypadku turbosprężarek, regeneracja udaje się z różnymi efektami. Nigdy nie wiadomo.

1 2 3 4 5 6 7

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *