Porady

Lepkość oleju silnikowego – co oznacza?

5 września 2016
Lepkość oleju silnikowego – co oznacza?

fot. motoraporter.com

Definicja lepkości oleju nierzadko bywa mylona, a właściwie zamiennie stosowana do gęstości, a są to dwie odrębne definicje. Biorąc pod uwagę lepkość oleju silnikowego, kluczową jest lepkość kinematyczna nazywana zamiennie kinetyczną, stanowiąca stosunek lepkości dynamicznej do gęstości płynu. Inaczej, wyrażana jest ilorazem naprężeń ścinających i szybkości ścinania. Prościej mówiąc, lepkość oleju to miara tarcia wewnętrznego, które powoduje opór przy przemieszczaniu się warstw oleju względem siebie. A o czym nas informuje? O tym, jak zachowa się olej w danej temperaturze.

Olej silnikowy najczęściej pracuje w temperaturze 100ºC, stąd najważniejszym parametrem staje się lepkość kinematyczna. Dla większość olejów lepkość w określonej temperaturze pozostaje niezmienną. Wyjątek stanowią oleje Castrol EDGE z technologią FST. Są one cieczami nienewtonowskimi, ponieważ zawierają w sobie dodatek metaloorganicznego polimeru tytanu. Nienewtonowski płyn nie spełnia hydrodynamicznego prawa Newtona, dlatego jego lepkość nie stanowi wartości stałej.

Oznaczenia na butelkach z olejami

Na każdej butelce znajdujemy kombinację cyfr oraz liter. SAE – Society of Automotive Engineers, czyli Stowarzyszenie inżynierów amerykańskiego przemysłu samochodowego opracowało następującą skalę:

  • 0W jest najrzadszy ( „W” oznacza zimę)
  • 5W
  • 10W
  • 15W
  • 20W
  • 25W
  • 20
  • 30
  • 40
  • 50
  • 60 – najgęstszy.

Na większości butelek z olejami znajdujemy oznaczenia zawierające dwa numery. Zalecana jest bowiem zmienna lepkość, by przez cały rok olej był w stanie odpowiedzieć na szeroki zakres temperatur. Olej zawierający cechy oleju zimowego oraz letniego nazywany jest wielosezonowym bądź też multigrade.

Czy potrzebna jest duża lepkość?

Kierując się podczas zakupów lepkością oleju, zastanawiamy się czy stawiać na jak najwyższą wartość. Zbyt niska lepkość oznacza, że odporność filmu olejowego na obciążenia będzie zbyt słaba i co za tym idzie, łatwo dojdzie do zerwania filmu pod wpływem już niewielkich obciążeń. Z kolei zbyt duża lepkość, to i zbyt duża ilość zanieczyszczeń. Pogorszenie więc smarności i odprowadzania ciepła. Nie oznacza to jednak, że olej musi wykazywać się jak najwyższą lepkością. Najważniejsze jest dobranie jego, do konstrukcji silnika. Stąd warto posługiwać się informacjami od producenta, który wie, jaki olej sprawdzi się w danym pojeździe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *