Porady

Nowe opony zakładamy na przód czy tył?

3 maja 2016
Nowe opony zakładamy na przód czy tył?

Przy każdej sezonowej zmianie opon pojawia się pytanie – opony z mniej zużytym bieżnikiem zakładać na przód czy tył auta? Opinie wśród kierowców krążą różne, jednak z przewagą jednej ze stron – zwłaszcza wśród kierowców starszej daty. Czy doświadczeni wiekiem kierowcy faktycznie mają rację? Czy większość kierowców posiadających prawo jazdy od kilkudziesięciu lat może się mylić? Okazuje się, że tak – i jest to niepokojąca informacja. Czy jesteś pewien, że w Twoim aucie opony faktycznie znajdują się na odpowiednim miejscu?

Komplet czterech nowych opon zawsze najlepszym rozwiązaniem

Pamiętajmy o podejściu, w którym zawsze najlepszym rozwiązaniem jest kupienie wszystkich czterech nowych opon. Wtedy jesteśmy pewni, że różnice pomiędzy stanem zużycia opon pomiędzy osią przednią a tylną nie będą dla nas tak zauważalne – a czasami wręcz niebezpieczne.

Nie wszystkich jednak stać na to aby co roku wymieniać komplet opon na nowe. Jest to wydatek od kilkuset złotych (w przypadku mniejszych rozmiarów i popularniejszych wymiarów) do nawet kilku tysięcy! W takim przypadku jesteśmy zmuszeni kupić komplet opon na jedną oś. Jest to akceptowalne rozwiązanie pod warunkiem, że różnica pomiędzy nowymi oponami a dwoma pozostałymi nie będzie znacząca! Sytuacja taka może mieć miejsce w niewielu przypadkach.

Do możliwych należy taka, w której kierowca auta posiadającego komplet nowych wszystkich czterech opon, często dynamicznie rusza (z tzw. piskiem opon) lub bardzo mocno hamuje. W takie sytuacji, w aucie przednionapędowym, przednie opony zostaną poddane znacznie większemu zużyciu niż opony znajdujące się na osi tylnej. Jeżeli ten styl jazdy był bardzo intensywny i w na przestrzeni niewielu przejechanych kilometrów, można przypuszczać, że opony znajdujące się na tylnej osi będą w całkiem przyzwoitym stanie.

Dlatego też ważne jest, aby zwrócić uwagę na fakt, że pomimo zakupu kompletu nowych opon, w zależności od stylu jazdy oraz napędzanej osi, szybszemu zużyciu ulegną opony przednie lub tylne. Wtedy także pojawia się różnica w postaci nawet kilku milimetrów, które mogą mieć znaczenie w prowadzeniu i zachowania auta na drodze. W takich okolicznościach najczęściej stosowana jest tzw. „przekładka” – jednak bez kilku podstawowych informacji nie będziemy mieć pewności, czy zwykła zamiana opon pomiędzy osiami była słusznym rozwiązaniem i jak teraz może zmienić się prowadzenie auta.

1 2 3 4 5 6

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *