Porady

Nowe opony zakładamy na przód czy tył?

3 maja 2016
Nowe opony zakładamy na przód czy tył?

Jaka jest powszechna opinia? Czy zdania są podzielone?

Tak, jak najbardziej. Zdania są podzielone, jednak można odnieść wrażenie, że częściej słyszy się, że „lepsze opony zakłada się na przód”. A dlaczego? Przecież auta napędzają koła z przodu, więc muszą mieć przyczepność – takie właśnie wypowiedzi słyszy się od doświadczonych kierowców, którzy posiadają prawo jazdy niejednokrotnie od kilkunastu lat. Niestety są w błędzie.

„Lepsze opony” zawsze zakładamy na tył pojazdu! Taka zasada obowiązuje w autach przednio napędowych. O ile faktycznie, napędzana oś powinna mieć odpowiednią przyczepność w postaci niezużytych opon to dużo ważniejsza jest przyczepność tych z tyłu. To właśnie brak przyczepności kół tylnych wprowadza najczęściej auto w poślizg, z którego mało kto jest wstanie wyratować. Auto tracąc przyczepność tylnej osi, będąc nawet na prostej drodze zaczyna zarzucać tyłem. Kierowca instynktownie dokonuje gwałtownej korekty, tył auta odbija w drugą stronę wychylając się jeszcze bardziej od swojej osi. Kierowca ponawia kontrę, także gwałtownie i w tym momencie jest już najczęściej za późno. Tył auta zaczyna zarzucać od lewej strony krawędzi, do prawej którego efektem jest w większości przypadków obracanie się wokół własnej osi, czyli „oberek”.

Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ w sposób gwałtowny i nieprzewidywalny auto zjeżdża na przeciwległy pas a raczej „wystrzela”, po drodze mogąc nawet spychać inne auta, które także w wyniku wytracenia przyczepności wpadają w poślizg i karambol gotowy. Dodatkowo, wyobraźmy sobie, że dochodzi do zderzenia czołowego z autem jadącym z naprzeciwka. Tylko, że do zderzenia dochodzi bokiem naszego pojazdu, lub tyłem. Jakie są tego konsekwencje? Na pierwszą myśl – żadna różnica. Wypadek ze zderzeniem czołowym bądź w drzewo bardzo często kończy się dramatycznie. Jednak problem polega na tym, że oprócz tworzenia istnego chaosu i spustoszenia dookoła naszego pojazdu, uderzamy w przeszkodę tą częścią auta, które nie jest do tego przewidziane.

1 2 3 4 5 6

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *