Porady

Nowe opony zakładamy na przód czy tył?

3 maja 2016
Nowe opony zakładamy na przód czy tył?

Poślizg i strefa kontrolowanego zgniotu

Rozchodzi się o strefy kontrolowanego zgniotu. Uderzając w przeszkodę, przodem auta mamy większe szanse na przeżycie, niż bokiem czy tyłem auta. Konstruktorzy samochodów spędzają ogromne ilości czasu a testy pochłaniają niewyobrażalne pieniądze aby w kontrolowany sposób ulegała zgnieceniu przednia część auta. Na prostą logikę – gdzie indziej w aucie mamy więcej metalu przed sobą niż z przodu gdzie znajduje się silnik? Odległość fotela kierowcy od przeszkody w którą zaraz uderzymy nie jest ważnym czynnikiem, jeżeli przestrzeń ta, nie jest w odpowiedni sposób kontrolowana podczas uderzenia. Natomiast, jeżeli dojdzie do wypadku, w wyniki którego uderzony zostanie bok auta – wtedy samochód „owija” sie wokół przeszkody a czasami nawet przy większych prędkościach rozpada na dwie połowy.

Dlatego też, mniejszym złem, jest utrata panowania nad przednią osią ponieważ wtedy auto po prostu przewidywalnie będzie jechać do przodu. W takiej sytuacji kierowca jadący z naprzeciwka może odpowiednio przewidzieć tor jazdy naszego auta i próbować uniknąć wypadku. Dodatkowo, w chwili kiedy nasze przednie koła odzyskają przyczepność, samochód może gwałtownie „wystrzelić” w przeciwnym kierunku – wtedy albo wylądujemy na poboczu albo uda nam się odzyskać panowanie nad autem. W takiej czy innej sytuacji, poślizg jest zawsze sytuacją niebezpieczną a im mniej doświadczony kierowca, im większa prędkość i inne warunki na drodze, tym mniejsze szanse na opanowanie auta – czy to w poślizgu kół przednich, czy tylnych.

Nie mniej jednak, z tego właśnie względu, w autach przednionapędowych, na oś tylną powinno się zakładać opony będące w lepszym stanie. A jak w przypadku aut tylnonapędowych?

1 2 3 4 5 6

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *